היתרונות שברכישת רכב יד שניה מחברת ליסינג
שוק הרכב הישראלי עשוי להיות מקום מרתיע עבור מי שאינו יודע כיצד קונים מכונית משומשת, ולכן אחת הדרכים הבטוחות היא לפנות לחברות שקונות ומוכרות מאות אלפי מכוניות משומשות בשנה
רוני נאק

הכול החל במהלך שנות התשעים עם הצמיחה האדירה שהתרחשה בישראל בגלל ענפי ההייטק: החברות קלטו מאות אלפי עובדים והעובדים האלה נדרשו לא אחת לנסוע למשימות רחוקות. במקרה של חלק מהחברות שבחרו להקים את משרדיהן ומעבדות הפיתוח שלהן במקומות רחוקים יותר, למשל יוקנעם או קריית גת, רכב צמוד הפך לכורח. כאן נכנסו לתמונה לראשונה חברות הליסינג. רובן היו עד אז חברות השכרה ופשוט אימצו את השיטה שנהוגה בארה"ב ובאירופה: חברת הליסינג היא הבעלים של המכונית, היא מחכירה את המכונית לחברה ולעובד של החברה שנוהג במכונית במשך שלוש שנים - ואז המכונית הולכת למכירה והעובד מקבל מכונית חדשה.


היתרונות שברכישת רכב יד שניה מחברת ליסינג


בשעתו השיטה הזו תפסה חזק מאוד בישראל ובפועל גם כיום מעל 45% מהמכוניות החדשות שנמכרות בישראל הן מכוניות ליסינג. אבל הרבה דברים השתנו מאז שנות התשעים. פעם רכבי ליסינג היו נוסעים הרבה יותר מרכבים רגילים בבעלות פרטית, הם היו פחות מאובזרים במיוחד באבזור בטיחותי ולפעמים הם גם היו בסיסיים יחסית באביזרי הנוחות ברכב. אבל מהעשור הקודם חלו שינויים רבים: רמות הגימור והאבזור הבטיחותי הושוו לאלה של המכוניות שהצרכן הפרטי קונה באולם התצוגה ונושא הדלק הפך לנושא בוער עוד בימים שבהם מחירו של ליטר בנזין חצה את רף ששת השקלים. כך שכיום מכוניות ליסינג כבר לא נוסעות הרבה כמו פעם וגם משתוות ברמה הבטיחותית.

כעת מגיע השלב שאליו מגיעה כל מכונית ליסינג בסוף המחזור שלה: השלב שבו היא עומדת למכירה. קודם כל חשוב לציין שכיום בחברות הליסינג מוצע מלאי מסחרר של דגמי מכוניות. לשה, כיום חברות הליסינג מציעות לחוכרים שלהן כמעט את כל הדגמים שאפשר לקנות גם בסוכנויות – החל בג'יפונים אופנתיים וכלה במכוניות היברידיות או מכוניות סופר מיני למי שמעוניין לקחת מכונית ליסינג בלי חשבון דלק נאה. מכיוון שחברות הליסינג הן הקנייניות הגדולות ביותר במשקל של מכוניות חדשות, הן מקבלות מיבואני הרכב כמה וכמה תנאים שצרכן פרטי ר לא מקבל. קודם כל, המחיר: אין זה סוד שבחברות הליסינג קונים את המכוניות בהנחה גדולה מיבואן הרכב, כי דינו של מי שקונה אלפיים מכונות אינו זהה לדינו של מי שקונה מכונית אחת. ההוזלה במחיר מתבטאת בסופו של דבר גם כאשר המכונית עומדת למכירה: במחירוני הרכב הגדולים יש התייחסות מפורשת למה שיש לעשות כאשר קונים מכונית שהייתה בליסינג: המוכר צריך להעניק על המכונית הנחה מסוימת שהופכת את המחיר שלה ליותר אטרקטיבי ממחיר של מכונית זהה שעומדת למכירה על ידי מוכר פרטי.

כמובן, כאן קונה חכם ישאל את השאלה "מדוע בעצם לקנות מכונית ליסינג כאשר קונה פרטי מציע רכב מיד ראשונה פרטית?" ו"מה אעשה כשאני ארצה למכור את המכונית ויאמרו לי שהיא הייתה בליסינג?" התשובה פשוטה: כיום חלק גדול מאוד מן המכוניות שנמכרות בשוק הרכב הישראלי הן מכוניות ליסינג בכל מקרה. כלומר יש כיום דגמים משפחתיים וגם דגמים של רכבי כביש שטח שאם תחפשו בלוחות תתקשו בכלל למצוא מיד ראשונה או שנייה כאשר שני הבעלים שלפניכם היו פרטיים. כלומר - בכל מקרה רוב האפשרויות הן לקנות מכונית שהיתה בליסינג.

סוגיה נוספת שעולה נוגעת לקילומטראז' של מכונית ליסינג. בחלק מן המקרים מדובר במכוניות שנסעו יותר קילומטרים ממה שנסעו מכוניות שהיו בבעלות פרטית, אבל יש לקחת בחשבון שגם בקרב מכוניות שהיו בעבר בבעלות פרטית יש התפלגות, כלומר חלק מהן היו של אנשים שנסעו מעט וחלק מהן היו של אנשים שנסעו הרבה, וכך גם בליסינג: יש מכוניות שנסעו יותר ויש מכוניות שנסעו פחות והחוכמה בבחירת מכונית ליסינג היא לבחור את זו שנסעה מעט, אבל לא רק: יש לשים לב לעוד גורמים רבים כמו מצב הרכב הקוסמטי למשל. חשוב לציין בכל מקרה שכיום, לאחר שלוש שנים, גם אם מכונית נסיעה כמאה אלף קילומטרים עדיין מדובר במכוניות שהמנוע שלהן עדיין לא נכנס לשיא מחזור חייו. מה גם שאם מדובר בקונה שממעט לנסוע, ישנו מה שנקרא "אפקט ההתקזזות", כלומר מצב בו הקונה רוכש את המכונית בזול בגלל הקילומטראז' ואז נוסע במכונית יחסית מעט לענייני היום יום שלו - ותוך כמה שנים מוצא עצמו עם רכב שעומד בדיוק בדרישות הקילומטראז' הממוצע, רכב שמוכן לקונה הבא שייהנה ממנו שנים רבות.

עוד נקודה חשובה שנוגעת לחברות הליסינג: נושא הטיפולים ברכב. בעבר חברות הליסינג טיפלו בחלק גדול מהרכבים בעצמן. כיום חברות הליסינג מטפלות ברכבים במוסכים של יבואני הרכב. זה קרה בגלל כמה סיבות: ראשית, מכיוון שחברות הליסינג הן הקנייניות הגדולות ביותר של מכוניות חדשות בישראל, הן הגיעו להסדרים מול יבואני הרכב שמעניקים להן הנחות גדולות על חלקי חילוף, בדיוק כפי שיבואני הרכב מעניקים לחברות הליסינג הנחות ברכישה של מכוניות חדשות, אחרי הכול, מי שרוכש אלף מסננים לא ישלם את אותו המחיר שמשלם מי שרוכש מסנן אחד. ומעבר לכך מדובר גם בתהליך טבעי: כאשר מעל 45% מהשוק של המכוניות החדשות בישראל שייך לחברות הליסינג, אז 45% מהמכוניות החדשות שמשווקות בישראל ידרשו טיפולים בחברות הליסינג ולא במוסכים של יבואני הרכב. המוסכים של יבואני הרכב רוצים כמובן את הפרנסה ולכן הם מסכימים להעניק תנאים משופרים לחברות הליסינג, התוצאה היא שרכבים של חברות הליסינג מטופלים במוסכים המורשים של יבואני הרכב בדיוק כמו מכוניות של לקוחות פרטיים, מכיוון שהמוסכים בעצמם רוצים את הפרנסה, מה שמפרנס גם את יבואן הרכב וגם הופך את הטיפול במוסך היבואן למשתלם עבור חברת הליסינג.

מעבר לכך, מכוניות של חברת ליסינג זוכות גם ל"תנאי שירות" טובים, יש שיאמרו שבשנים האחרונות אפילו יותר טובים מאלה שמקבלות מכוניות רגילות של לקוח פרטי. הסיבה היא איכות הטיפול וההקפדה על הפרטים: מכונית חדשה רגילה שנמכרת בישראל לא צריכה לעבור טסט במשך שלוש שנים על פי החוק. מכונית של חברת ליסינג עושה את הטסט הראשון לאחר שנתיים. כך שמי שקנה מכונית חדשה למעשה צריך לקחת בחשבון שפרט למכונאי בטיפול השנתי, אף אחד לא ייתן את הדעת על ליקויים שכבישי ישראל הלא מושלמים עלולים לגרום למכונית, כגון שחיקה של צמיגים, מצב של גומיות שונות במתלים של הרכב ואפילו סתימה של מסננים שונים.

בניגוד ללקוח פרטי שלמען האמת לא ממש מגלה אכפתיות יתרה למצב המכאני של הרכב ולמצב של צמיגי הרכב, בחברת ליסינג מבחן הרישוי השנתי מגיע קודם, וכידוע במבחני הרישוי שנהוגים בישראל לא בדיוק קל לעגל פינות. ומעבר לכך, מי שמחזיק במכונית ליסינג נוטה לפעמים להיות קפדן, וזה בהחלט בסדר: בשביל זה חברות הליסינג והחברות הגדולות במשק מחזיקים קציני בטיחות בתעבורה, אנשים שתפקידם הוא להקשיב לנהג ולדאוג שהמכונית שלו תהיה בטוחה, כולל צמיגים תקינים ומצב מכאני מתוקתק, מה שלקוח פרטי עושה רק כאשר הוא צריך להגיע אל המוסך. בסופו של דבר, אין פלא שכיום במגרשי המכוניות הגדולים אפשר למצוא בעיקר מכוניות שהיו בליסינג והמוכרים שמעוניינים למכור מכונית פרטית דווקא עלולים לחכות לא מעט זמן עד המכירה: כיום קניה של מכונית משומשת מליסינג אינה נופלת מקניה מלקוח פרטי. לפעמים היא אפילו עולה עליה באופן משמעותי. 

כתבות חדשות
כל מה שצריך לדעת על רכב היברידי, פלאג אין וחשמלי
מתלבטים בין רכב היברידי לרכב PHEV? לא מכירים את ההבדלים ביניהם לבין היברידי קל, וכמה הם רחוקים מרכב חשמלי? הכירו את היתרונות והחסרונות של כל שיטת הנעה
איך לבדוק רכב לפני קניה - בלי לצאת מהבית?
רכישת רכב יד שנייה היא משימה מורכבת. ממה צריך להיזהר? מה צריך לבדוק? ואילו שאלות כדאי לשאול את המוכר בשיחת טלפון המקדימה? כל מה שחובה לעשות לפני שיוצאים מהבית
מהקליטה ועד ההוצאה למכירה: כך מחדשות חברות הליסינג את הרכבים
סוכנויות הרכב עושות הכל כדי לתת לנו הרגשה שלמרות שקנינו רכב משומש, נרגיש כאילו קיבלנו מפתח לרכב חדש. על תהליך החידוש משלב הניקיון ועד לתיקונים המכאניים
כל הזכויות שמורות לקבוצת זאפ © 2021
צור קשרמדיניות פרטיותתנאי שימוש
Designed by

בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!