יד ראשונה 0 ק"מ: כדאי או לא?
עסקת יד ראשונה 0 ק"מ נחשבת לקנייה צרכנית נבונה, הרי מקבלים את אותה מכונית בפחות כסף. אז זהו, שזה לא תמיד המצב. כל מה שכדאי לדעת לפני שקונים מכונית בעסקת ליסינג 0 ק"מ
יואל שוורץ

האפשרות לרכישת מכונית חדשה מחברת ליסינג, קיימת כמעט מתחילת ימי חברות הליסינג בישראל. אבל בשנים האחרונות מתנהל מאבק בין חברות הליסינג ליבואניות הרכב על שיטת המכירה, שבעיקר משחקת לטובת הלקוחות הפרטיים – שיטת מכירת 'יד ראשונה 0 ק"מ'. לפני שנסביר מי מרוויח מה, והאם זה משתלם, נצייר מעט את הרקע למאבק כדי להבין איך נוצרה השיטה ואת מי היא משרתת.


יד ראשונה 0 ק"מ: כדאי או לא?


בישראל פועלות יבואניות רכב שמייבאות באופן בלעדי מותג אחד או מספר מותגים. לכל יבואנית יעדי מכירות קשיחים מול יצרניות הרכב, שיכולים לנבוע מהתחייבויות שונות של היבואנית או של היצרנית. למשל, התחייבות של היבואנית למכירת X דגמים תמורת רכישת Y דגמים במחיר נמוך יותר, רצון של היצרנית ו/או היבואנית להגדיל נתח שוק וכו'. אבל השוק דינמי, ולפעמים היבואניות מתקשות לעמוד באותם יעדים, גם אם הן מסוגלות למכור לשוק הפרטי וגם אם הן יודעות לשחק בשוק הליסינג המוסדי. לפעמים הן גם רוצות לטאטא דגמים פחות נמכרים מתחת לרדאר ולהעביר אותם הלאה בשרשרת המזון בלי להוריד מחיר ולפגוע במוניטין המותג. כך החל אפיק מכירת דגמי יד ראשונה 0 ק"מ בישראל צובר תאוצה.

מה זה יד ראשונה 0 ק"מ?
הרעיון פשוט, חברות הליסינג קונות בנוסף לדגמים שמיועדים לשוק המוסדי ושנשארים בבעלות חברת הליסינג, גם דגמים חדשים מהניילונים, שיעברו מיד וישירות ללקוח הפרטי. באופן שכזה חברות הליסינג הן רק סוג של מתווך בין היבואנית ללקוח הפרטי. הן מנצלות את יתרון הגודל שלהן לרכוש מלאי גדול יותר ובהנחה גדולה יותר (לפעמים גם 30% ויותר ממחיר המחירון), שמגולגלת בחלקה ללקוח הפרטי.

מי מרוויח?
לכאורה הלקוח הפרטי זוכה לקנות מכונית חדשה באפיק אחר ומוזל, לפעמים באופן משמעותי. ההוזלה ללקוח היא בהתאם לביקוש ומשתנה בין הדגמים, ויכולה להיות בסביבות 15% – ולעיתים גם הרבה יותר – ממחיר המחירון הרשמי לאותה מכונית שנמכרת באולם התצוגה של היבואנית.

רק שאין ארוחות חינם. ברישומי הבעלות של המכונית היא נרשמה ככזו שנמכרה קודם לחברת הליסינג, ורק אח"כ לאותו צרכן פרטי מסוים. כלומר למכונית יש "יד" נוספת, ולכך יש השפעה על מחיר המחירון כשהיא תימכר בעתיד בשוק היד שנייה.

למה היבואניות תומכות בערוץ הפצה שמתחרה בהן?
לרוב הדגמים שנמכרים בשיטת יד ראשונה 0 ק"מ, מגיעים לחברות הליסינג על תקן של "עודפים". חלקם נרכשו מראש למלאי של חברות הליסינג כדי להקדים עליית מחירים (למשל, לקראת העלאת מיסוי צפויה), אחרים הצטברו בחברות הליסינג לאחר שלקוחות מוסדיים ביטלו או הקטינו הזמנות. ברור שיש גם את אלה שהגיעו לחברת הליסינג כחלק מדיל כזה או אחר לרכישת כמות גדולה מאותה יבואנית, ויש גם את אלה שנדחפו לחברת הליסינג ע"י היבואניות. מדובר בדגמים שיובאו לישראל, לא נמכרו בתוך 12 חודשים ממועד ייצורם, ועל פי התקנות בארץ מחויבים בתום התקופה להירשם על שם מישהו: לקוח פרטי, היבואנית או חברת ליסינג. כדי לא "לאבד יד" בעלת משמעות כספית גדולה, וכדי לא לספוג ביקורת על "הפלופ השיווקי" לאותו דגם שלא נמכר כמצופה, היבואניות דוחפת את אותם דגמים לחברות הליסינג בהנחות גדולות. כך צמח ערוץ מכירת דגמים חדשים מהניילונים מחברות הליסינג לצרכן הפרטי, מתחת לאף וגם בחסות יבואניות הרכב.

התחרות על לב הצרכן
מה שהחל תחילה כפתרון נוח עבור היבואניות להגדלת נתח השוק או מכירת דגמים פחות פופולריים שנותרו במלאי, החל לצמוח לממדים גדולים, כשחלק הולך וגדל של דגמים חדשים נמכר בערוץ "0 ק"מ". זה המקום לומר שהיקף המכירות בערוץ השיווקי הזה עדיין זניח ביחס למכירות הרכב המשומש של חברות הליסינג, אבל הוא כל כך משגשג עד שחברות הליסינג החלו להשקיע באולמות מכירה נוצצים, וסוכנים שיכולים להמליץ ולמכור דגמים של מותגים מתחרים תחת קורת גג אחת. פתאום יבואניות הרכב מצאו את חברות הליסינג פולשות לתוך הטריטוריה שלהן ופוגעות להן בהכנסות. תגובת היבואניות היתה חדירה לשטח חברות הליסינג עם שכלול הצעות הליסינג, המימון והטרייד-אין ללקוחות הפרטיים כבר באולמות התצוגה. דבר שהקטין את פערי המחיר בין דגם חדש שנמכר באולם, לאותו הדגם שנמכר בערוץ יד ראשונה 0 ק"מ אצל חברת הליסינג.

כך או כך, הלקוח הפרטי הרוויח מהמאבק בין היבואניות לחברות הליסינג כשלפניו יכולות להיות 2 עסקאות כלכליות מעניינות לאותה מכונית בדיוק. אי אפשר להכתיר עסקה מסוימת כקניה צרכנית נבונה יותר או טובה פחות, זה משתנה מדגם לדגם ומתקופה לתקופה. אז כדי בכל זאת לעזור לכם בהחלטה לפני שאתם חותמים על הניירות לרכישת רכב חדש, כדאי לשים לב לדגשים השונים בכל שיטת קניה:

• הנחה: מי לא ירצה לקבל הנחה משמעותית ממחיר המחירון הרשמי של יבואנית הרכב? זה הפיתוי העיקרי בעסקת "יד ראשונה 0 ק"מ" שכזו, אבל חשוב להשוות לדגם שנמכר כחדש באולם התצוגה. ולוודא שמדובר באותו דגם, גרסה ורמת גימור בדיוק.

• מחיר המחירון לעומת המחיר בפועל: קיים פער בין מחירי המחירון הרשמיים של היבואניות לבין מחירי הדגמים בפועל בעת מעמד הקניה באולם התצוגה. לפעמים נדרש מיקוח, לפעמים קיים מבצע, לפעמים תציע היבואנית הטבות שונות כמו רישוי, קודן/איתורן, חיישני חניה, מימון, טרייד-אין, טיפול חינם וכו', כדי להקטין את פערי המחיר ומבלי לפגוע במחיר המחירון הרשמי לאותו הדגם.

• אחריות: כלי הרכב הנמכרים במסלול "יד ראשונה 0 ק"מ" הם כלים חדשים ולרוב חלה עליהם אחריות מלאה של היצרנית כמו כל רכב אחר שנמכר ישירות באולם התצוגה של היבואנית. אם זאת יש כמה דגמים, בעיקר היברידיים, שאם נמכרים דרך חברת ליסינג, זכאים לתקופת אחריות מצומצמת במקצת, ו/או מגבלת נסועה שונה לתוקף האחריות.

• רישום ה"יד": רכב שנרכש אצל היבואנית נרשם על שם הלקוח. רכב שנרכש דרך חברת ליסינג בעסקת "0 ק"מ" נרשם קודם על שם חברת הליסינג, ואח"כ על שם הלקוח. יש כאן אובדן יד שמגדיל את אחוזי ירידת הערך של הדגם בשוק המשומשות. שימו לב של"יד" של חברת ליסינג לשעבר, ערך הפחתה גדול יותר מזה של "יד" פרטית. ככל שהרכב יישאר בבעלותכם יותר זמן, משקל סעיף זה יפחת.

• היצע גרסאות, צבעים ורמות גימור: לרוב חברות הליסינג מקבלות את גרסאות המנוע הבסיסיות ורמות הגימור הנמכות. ההיצע אצל היבואניות גדול משמעותית. אז כשאתם משווים בין העסקאות, וודאו שהגרסאות ושרמות האבזור זהות, ובחרו את הדגם גם בהתאם לצרכים ולרצונות שלכם.
כתבות חדשות
כל מה שצריך לדעת על רכב היברידי, פלאג אין וחשמלי
מתלבטים בין רכב היברידי לרכב PHEV? לא מכירים את ההבדלים ביניהם לבין היברידי קל, וכמה הם רחוקים מרכב חשמלי? הכירו את היתרונות והחסרונות של כל שיטת הנעה
איך לבדוק רכב לפני קניה - בלי לצאת מהבית?
רכישת רכב יד שנייה היא משימה מורכבת. ממה צריך להיזהר? מה צריך לבדוק? ואילו שאלות כדאי לשאול את המוכר בשיחת טלפון המקדימה? כל מה שחובה לעשות לפני שיוצאים מהבית
מהקליטה ועד ההוצאה למכירה: כך מחדשות חברות הליסינג את הרכבים
סוכנויות הרכב עושות הכל כדי לתת לנו הרגשה שלמרות שקנינו רכב משומש, נרגיש כאילו קיבלנו מפתח לרכב חדש. על תהליך החידוש משלב הניקיון ועד לתיקונים המכאניים
כל הזכויות שמורות לקבוצת זאפ © 2021
צור קשרמדיניות פרטיותתנאי שימוש
Designed by

בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!