כל מה שצריך לדעת על רכב היברידי, פלאג אין וחשמלי
מתלבטים בין רכב היברידי לרכב PHEV? לא מכירים את ההבדלים ביניהם לבין היברידי קל, וכמה הם רחוקים מרכב חשמלי? הכירו את היתרונות והחסרונות של כל שיטת הנעה
יואל שוורץ

הנעה חשמלית נמצאת איתנו מאז ראשית ימי המכונית. סיבות שונות גרמו לכך שהיא כמעט ונזנחה בתחילת הדרך, וסיבות אחרות מובילות לכך שהטכנולוגיה חוזרת, ובגדול. עיקר "הבום" החשמלי מתרחש ב-5 השנים האחרונות עם קצב השיפורים והפיתוחים החדשים בכל הקשור לסוללות - לחומרים מהם בנויה הסוללה, לקיבולת ולקצב טעינה. על אף הפיתוח המואץ והכיוון הברור של תעשיית הרכב (אלא אם יתגלה אפיק חדש), לא כל יצרניות הרכב מציעות גרסאות חשמליות. עד שכל העולם יחשמל את עצמו, תעשיית הרכב מציעה פתרון ביניים שנקרא היברידי.

כל מה שצריך לדעת על רכב היברידי, פלאג אין וחשמלי


משמעות השם היברידי (ובעברית, כלאיים) היא שילוב שני מינים יחדיו. במקרה של עולם הרכב מדובר על שילוב שני מנועים שונים: חשמל ובנזין. קטגוריית ההיברידיות נחלקת עצמה ל-3 תתי קטגוריות מרכזיות וההבנה מה המשמעות של כל קטגוריה הכרחית כדי שתבחרו נכון ברכב המתאים לכם ביותר.

היברידי-קל או היברידי-מתון
אל מנוע הבנזין שמשמש כמקור הכוח העיקרי, מצטרף מנוע חשמלי קטן (עם כוחות סוס בודדים) בהספק גבוה (לרוב 48 וולט). קיבולת הסוללות מצומצמת ועיקר האנרגיה שנטענת בה נצברת בעת בלימת המכונית. הפעולה הזו נקראת רגנרציה – המרת אנרגיית הבלימה לאנרגיה חשמלית.

כיוון שהיחידה החשמלית (מנוע וסוללה) קטנה למדי, אין אפשרות לנסיעה על חשמל בלבד ומטרת היחידה החשמלית היא סיוע בכיבוי מנוע הבנזין לפרקי זמן ארוכים יותר בגלישה ועמידה. בכך מושגת הפחתה בצריכת הדלק ובפליטת המזהמים.
בעבר שיטה זו היתה נפוצה בקרב יצרניות יוקרה וספורט, שנאלצו למצוא פתרון מהיר ופשוט יחסית לעמידה בתקנות הזיהום ההולכות ומחמירות מבלי להיכנס לפיתוח של מנוע בנזין חדש ומבלי לוותר על העוצמה של מנוע שרירי. בשנים האחרונות שיטה זו מתרחבת למותגים ולדגמים עממיים, וגם בקרב מסחריות, בעיקר כיוון שזו שיטה זולה ופשוטה לעמוד בתקני הזיהום, וכזו שמשאירה את רוב משאבי היצרניות להמשך פיתוח מנועים חשמליים.

דגמים בולטים בישראל שמציעים מנוע היברידי מתון: אודי A4, סוזוקי איגניס, סוזוקי ויטארה, סוזוקי קרוסאובר, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף.

יתרונות:
- שיפור של כ-10% בצריכת הדלק, והפחתה בפליטת המזהמים.
- יחידת כוח חשמלית (מנוע וסוללות), קטנה וקלה. כך שמנוע הבנזין לא צריך לסחוב משקל עודף של יחידה חשמלית כבדה ולצרוך יותר דלק.

חסרונות:
- אין אפשרות של נסיעה על חשמל בלבד.
- הפחתה קטנה בצריכת הדלק ובפליטת מזהמים ביחס למנוע בנזין מקביל. מנוע דיזל (אם קיים כחלופה בדגם) עדיין יהיה חסכוני משמעותית בדלק בכל מקטע דרך.

היברידי
אל מנוע הבנזין מצטרף מנוע חשמלי גדול יחסית שמציע תוספת של עשרות כוחות סוס. תוספת הסוסים מאפשרת חיזוק מנוע הבנזין כשנדרש, למשל: בתחילת נסיעה או בעת האצה חזקה. התוספת גם מאפשרת להוריד את הנפח ו/או את ההספק של מנוע הבנזין, כדי שזה יסתובב בכל רגע נתון במהירות נמוכה יותר ובאופן חסכוני יותר.

המנוע החשמלי ניזון מסוללות שמתמלאות באנרגיה שמגיעה ממנוע הבנזין וממערכת רגנרטיבית שאוגרת את כוח הבלימה. נפח הסוללות יחסית מצומצם (כדי לשמור על משקל כללי יחסית נמוך), ולכן טווח הנסיעה במצב חשמלי קטן עד זניח. ועדיין השילוב הזה מצליח לשפר משמעותית את צריכת הדלק.
דגמים בולטים בישראל שמציעים מנוע היברידי: טויוטה קורולה, יונדאי איוניק, קיה נירו, הונדה ג'אז.

יתרונות:
- שיפור משמעותי בצריכת הדלק, שבמשפחתית ממוצעת יכול להגיע לכ-18 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת.
- כיוון שנפח הסוללות מצומצם, נגזל מקום מינימלי מאזור תא המטען.

חסרונות:
- נסיעה על חשמל בלבד לפרקי זמן קצרים מאוד, ולטווח מצומצם.

היברידי פלאג-אין (PHEV)
מכונית היברידית עם אפשרות טעינה משקע חיצוני, אפילו שקע ביתי רגיל. קיבולת הסוללות גדולה משמעותית מזו הקיימת באופציה ההיברידית, וזו מאפשרת גם טווח נסיעה חשמלי שנע בין 40 ל-50 ק"מ. כשהסוללות מתרוקנות המכונית מתפקדת כהיברידית "רגילה", כלומר עם תוספת כוח כשצריך, אם כי לרוב מדובר בכוח מופחת.
טעינת הסוללות מתבצעת באמצעות מנוע הבעירה הפנימית והבלימה הרגנרטיבית (כמו ברכב היברידי), כשלאלה נוספה גם אפשרות דרך שקע חשמל חיצוני. טעינה אורכת בין שעתיים (משקע מהיר) ועד 5 שעות (משקע ביתי רגיל).

שימוש ביותר סוללות משמעותו יותר משקל (200-300 ק"ג יותר). כדי לפצות על תוספת המשקל, המנוע החשמלי חזק יותר, כשלפעמים מתווסף מנוע חשמלי נוסף, כך שבפועל יש ברכב שלושה מנועים: מנוע בנזין אחד ועוד שני מנועים חשמליים. לרוב מנוע הבנזין ואחד ממנועי החשמל מניעים את הגלגלים הקדמיים ומנוע חשמלי שני את האחוריים, כך שביחד נוצרת הנעה כפולה.
דגמים בולטים בישראל שמציעים מנוע היברידי פלאג אין: MG EHS PHEV, טויוטה ראב4, מיצובישי אאוטלנדר PHEV, קיה נירו PHEV, פיג'ו 3008PHEV וגם דגמים של מרצדס, ב.מ.וו, DS, וולוו, טויוטה, לקסוס ועוד.

יתרונות:
- תנועה חשמלית לטווח ריאלי של 40-50 ק"מ ולרוב עד למהירות של 130 קמ"ש.
- חיסכון כספי בצריכת הדלק. רובנו לא נוסעים יותר מ-50 ק"מ ביום, כך שרכב בטכנולוגיית PHEV יאפשר להתנייד מידי יום על חשמל בלבד. נכון לעכשיו מחיר החשמל הוא כרבע ממחיר ליטר בנזין, ומכאן שהחיסכון הכספי הוא משמעותי.
- עוד כוח, במיוחד בגרסאות עם שני מנועים חשמליים.
- הנעה כפולה למי שמחפש יכולת שטח בגרסאות הפנאי למיניהם.

חסרונות:
- מחיר הרכישה של מכונית PHEV יקר משמעותית ממחיר מכונית היברידית ובוודאי ממכונית בעירה פנימית "רגילה". נקודת האיזון משתנה מדגם לדגם, אבל באופן גס אפשר לומר שהיא מגיעה לאחר שימוש של 20,000 ק"מ.
- תוספת סוללות משמעותה יותר משקל. כשנגמר הכוח בסוללות סוחבים יותר משקל ויש פחות כוח. המשמעות היא פגיעה בביצועים וצריכת דלק גבוהה משמעותית.
- הסוללות תופסות גם נפח. לרוב הן מגיעות על חשבון צמצום נפח תא המטען ונפח מיכל הדלק. כך שבנסיעות ארוכות בתפוסה מלאה, טווח הנסיעה של הרכב עלול להיות נמוך מזה של רכב זהה עם מנוע "רגיל" של בעירה פנימית.

חשמלי (EV)
רכב חשמלי טהור (Electric Vehicle או בקיצור EV) שמציע אך ורק נסיעה על חשמל. ככל שהרכב גדול יותר, כך גם קיבולת הסוללות גדלה, בין השאר כדי לפצות על המשקל העודף של הסוללות. בשונה ממנוע בנזין או דיזל שבונה את כוחו עם עליית סיבובי המנוע (סל"ד), הכוח במנוע חשמלי זמין מהרגע הראשון. המשמעות היא המון כוח כבר מהתחלה ולכן הביצועים לרוב מאוד זריזים (בעיקר בתחילת תנועה). בנוסף אין מנוע שירעיש כך שההתקדמות שקטה יחסית (עדיין יש רעשי רוח וצמיגים, שכעת הפכו בולטים יותר).

טווח הנסיעה במכונית חשמלית עומד על 250-550 ק"מ. שימוש בצרכני חשמל כבדים כמו מזגן או חימום, יורידו את הטווח לסביבות 200-450 ק"מ. טעינה מעמדה מהירה אורכת 30-60 דקות ועד ל-80% מקיבולת הסוללה. טעינה ביתית מעמדה מנוהלת (לא שקע ביתי) עורכת כמה שעות.

דגמים בולטים בישראל שמציעים מנוע חשמלי: טסלה מודל 3, MG ZE EV, יונדאי איוניק 5, סקודה איניאק, יונדאי קונה, סיטרואן C4, פיאט 500e, פיג'ו 2008, אודי E-טרון, ב.מ.וו ix3, מרצדס EQA ועוד.

יתרונות:
- יש המון כוח כבר מההתחלה, והביצועים מעולים.
- אין רעש מנוע (אם כי לפעמים בולטים יותר רעשים אחרים כמו: רוח, צמיגים, ומזגן).
- זולה מאוד לתחזוקה (עלות טעינה, טיפולים וכו').
- אקולוגית, אין פליטת מזהמים בכלל (הטיפול במזהמים נמצא בתהליך ייצור החשמל).
- מעניקה חווית נסיעה ייחודית ושונה מכל דבר אחר.

חסרונות:
- יקרה משמעותית לרכישה, על אף המיסוי הנמוך ביחס למכונית מקבילה. הטכנולוגיה המשתפרת מורידה את מחיר הסוללות, אבל עלותן עדיין מאוד יקרה. למשל במקרה של סופרמיני קטנה כמו פיג'ו 208, ייצור הסוללות בלבד יכול להיות יקר יותר מעלות מכונית מוגמרת עם מנוע בנזין או דיזל. כך שבעת הזו, מכונית חשמלית חייבת בתמריצי מיסוי כדי להיות אטרקטיבית.

- חרדת טווח. לרכב חשמלי טווח נתון. אם פספסת ונתקעת ללא חשמל, האפשרות היחידה לחילוץ היא גרר. נסיעה רחוקה מצריכה תכנון ובדיקה אילו עמדות טעינה קיימות בדרך כשלפעמים יש צורך בסטייה מהכיוון הרצוי כדי להגיע לעמדת טעינה.
מספר עמדות הטעינה, פיזור העמדות, ומשך הטעינה עדיין לא מספיק. כל אחד מהמרכיבים האלה משתפר עם הזמן. משרד האנרגיה הציג תוכניות אופטימיות לפריסת עמדות טעינה, אבל קצב ההתקדמות נמוך.

כתבות חדשות
סוכנויות רכב – כבר מזמן לא מה שחשבתם
יבואני הרכב וסוכנויות הליסינג הגדולות עברו בשנים האחרונות מהפך, והן מציעות כיום שירותים שיהפכו את חווית הקנייה שלכם לטובה ונוחה משמעותית
יד ראשונה 0 ק"מ: כדאי או לא?
עסקת יד ראשונה 0 ק"מ נחשבת לקנייה צרכנית נבונה, הרי מקבלים את אותה מכונית בפחות כסף. אז זהו, שזה לא תמיד המצב. כל מה שכדאי לדעת לפני שקונים מכונית בעסקת ליסינג 0 ק"מ
מה עדיף: רכב יד 2 מליסינג או פרטי?
ממי כדאי לקנות מכונית משומשת? מה תמצאו בחברות הליסינג, במגרשי הטרייד אין, אצל סוחרים עצמאיים וסתם אצל אנשים פרטיים? איפה התהליך המורכב ביותר, ומה כדאי לבדוק?
כל הזכויות שמורות לקבוצת זאפ © 2021
צור קשרמדיניות פרטיותתנאי שימוש
Designed by

בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!