כיצד תבחרו רכב שמתאים לצרכים שלכם?
בעולם בו מספר ההצעות וסוגי העסקאות כל כך גדול והפיתויים רבים, אספנו לכם את סעיפי הבסיס שיהפכו את המסע שלכם למכונית החדשה לטוב יותר
רוני נאק
רכישה של מכונית חדשה היא המאורע המשמח ביותר עבור אינספור ישראלים. אחרי הכול, ההוצאה הגדולה ביותר בחייו של הישראלי היא רכישה של בית, אבל ההוצאה השנייה בהיקפה היא רכישה של מכונית חדשה. למה מכונית חדשה? ובכן, אין כמו לקרוע את הניילונים מהכיסאות ומלוח המחוונים וליהנות מריחו של האוטו החדש. יש אפילו מטהרי אוויר שיש להם ריח של רכב חדש, עד כדי כך מדובר בחוויה נחשקת. 

כיצד תבחרו רכב שמתאים לצרכים שלכם?

אבל לקנות רכב חדש זה לא כל כך פשוט כמו שחושבים. אף אחד לא ניגש לסוכנות מכוניות ורושם תוך שניות סכום כסף מפוצץ ויוצא עם מכונית חדשה. בדרך כלל קודם לכך תהליך מבורך של חשיבה על מידת ההתאמה של מכוניתנו החדשה למה שאנחנו רוצים וצריכים. יש כאן שיווי משקל מאוד עדין למעשה בין מה שאנחנו רוצים ומה שאנחנו צריכים, וקל מאוד להפוך את המסע הזה של קניית מכונית חדשה לדרך חתחתים לא נוחה – אז מה עושים כדי שהמסע שלנו למכונית החדשה יהיה יותר טוב? קודם כל בוחרים נכון. כדי לבחור נכון יש לפעול לפי כמה "סעיפי בסיס" שיסייעו לנו לקבוע איזה רכב אנחנו נקנה.

הסעיף הראשון, שהוא גם הסעיף הכי חשוב הוא סעיף התקציב, או בשפה פשוטה כמה כסף יש לנו כדי לקנות מכונית חדשה? נאמר שיש לנו סכום מסוים ביד. בדרך כלל הסכום הזה מספיק לקניה של מכונית חדשה, הבעיה היא שזו לא המכונית החדשה שאנחנו רוצים. ככה זה עובד, תמיד אנחנו רוצים לקנות ביותר כסף ממה שיש לנו ביד. ואחרי הכול, מכונית חדשה לא קונים כל יום, אז מה עושים? ראשית הגדרת תקציב. אם תקציבנו הנבחר מתאים לנו לרכישה של המכונית שרצינו - מגיע לנו מזל טוב. אבל אם לא אז אנחנו חייבים לעשות חושבים, בכמה התקציב שיש לנו ביד נמוך מהסכום שאנחנו רוצים להוציא ומה זה אומר. אז ראשית חשוב לציין – מחיר של מכונית חדשה הוא לא בהכרח מחיר סופי. קודם כל יש מבצעי מכירות שונים ומשונים, אבל חשוב מכך, יש מכירה של מכוניות יד ראשונה אפס קילומטר. מדובר במכוניות חדשות לחלוטין עם אותם ניילונים בפנים, אבל את המכוניות האלה אנחנו קונים מחברת ליסינג. בזמן שאנחנו כצרכנים פרטיים נכנסים לסוכנות של יבואן הרכב וקונים מכונית אחת או אולי שתיים אם יש לנו מזל, חברת ליסינג נכנסת ישר למשרדי ההנהלה של יבואן הרכב ובמקום לרכוש מכונית אחת חדשה, חברת הליסינג קונה שלוש מאות מכוניות חדשות בבת אחת. ולכן היא מקבלת על המכוניות האלה מחיר טוב יותר. את המכוניות האלה חברת הליסינג לא מעבירה לחברת הייטק או לעסק אחר כדי שהעובדים ייסעו, אלא דווקא שומרת את המכונית אצלה ומפרסמת אותה למכירה, בלי שהמכונית תיסע אפילו קילומטר אחד, עדיין עם הניילונים בפנים.

לשיטה הזו קוראים יד ראשונה אפס קילומטר וכל חברות הליסינג נוקטות בה. המחירים של חברות הליסינג נמוכים יותר מיבואני רכב, וחשוב לציין שגם יבואני רכב הבינו את הטריק של יד ראשונה אפס קילומטר - רק שהיבואנים מוכרים מכוניות יד ראשונה אפס קילומטר באמצעות מחלקות הטרייד אין שלהם ולא באמצעות גורמים שמחוץ ליבואן הרכב. בכל מקרה, הרווח כולו של הצרכן: המכוניות שנמכרות ביד ראשונה אפס קילומטר הן מכוניות זולות ממחירן בסוכנות. מעבר ליד ראשונה אפס קילומטר, אם עדיין נשארנו עם כמה עשרות אלפי שקלים שעלינו להשלים, עלינו לגשת לבנק או לכל גורם מממן אחר ולהקשיב היטב אילו תנאים מוכנים לתת לנו, כי ריביות עולות כסף. לא מומלץ לחתום על עסקת המימון הראשונה שנקלעת לנו בין הגלגלים. ובכל מקרה, לגבי יד ראשונה אפס קילומטר, גם אם לא חסר לנו כסף כדי לסגור עסקה ויש לנו את הסכום המדויק, מכונית יד ראשונה אפס קילומטר זולה יותר ולכן אם הקצינו למשל מאה אלף שקל לסגור עסקה, אפשר לקנות מכונית חדשה מהיבואן במחיר של מאה אלף שקל, ואפשר לקנות ביד ראשונה אפס קילומטר דגם שהוא יותר טוב ויותר יקר, אבל לקבל אותו במאה אלף שקל מכיוון שמדובר כאן בעסקת יד ראשונה אפס קילומטר.

אז על הכסף דיברנו – אבל מה עם ההנאה? מה עם מה שיגרום לנו באמת להתרגש ולהיות שמחים שקנינו נכון? אז קודם כל אנחנו חייבים להיות סגורים על מה שאנחנו רוצים מהמכונית החדשה, בראש ובראשונה איזו תצורה של מכונית זו תהיה. התצורה של המכונית חייבת כמובן להתאים לצרכים שלנו אבל גם לשמח אותנו אחרי הסכום הנאה שהוצאנו. התצורות שקיימות כיום בשוק הרכב העולמי מאוד פשוטות להבנה. קודם כל יש לנו מכוניות מיני, למשל טויוטה אייגו. אלה מכוניות קטנות, עם מנועים יחסית קטנים, שיבלו את רוב חייהן בעיר. היתרון של מכוניות כאלה - הן חסכוניות בדלק, והמחיר שלהן אינו גבוה. החיסרון - הן לא יכולות להכיל חמישה מבוגרים בנסיעה לאילת. אחריהן מגיעות האחיות היותר גדולות שלהן – מכוניות הסופר מיני, אלה למעשה מכוניות משפחתיות קטנות, בדרך כלל בתצורה בעלת חמש דלתות. היתרון שלהן הוא שהן עדיין נחשבות יחסית חסכוניות ולרכוש אותן יותר זול מלרכוש מכונית משפחתית בגודל מלא. החיסרון - גם הן לא יכולות להכיל חמישה מבוגרים, לכל היותר משפחה קטנה ולא מעבר לכך, המחיר של הדגמים המפוארים יותר של מכוניות סופר מיני יכול להגיע בקלות למחיר של מכונית משפחתית.

עוד קבוצה היא קבוצת המשפחתיות. שוק הרכב הישראלי התבסס במשך שנים רבות על מכוניות משפחתיות כמו טויוטה קורולה ומאזדה 3, מכוניות שעושות את העבודה, מסיעות משפחה וציוד ולא עולות הרבה. החיסרון - חלק גדול מהמכוניות האלה יחסית משעממות וצריכת הדלק לא בדיוק חסכונית, לפחות בחלק מהדגמים. כיום חלק גדול מהמכוניות המשפחתיות מגיעות לציי הרכב הגדולים אבל יש גם דגמים שנהנים מפופולאריות גבוהה בקרב לקוחות פרטיים. הקבוצה הרביעית, זו שלהרבה ישראלים היא החשובה ביותר היא זו של מה שנקרא "רכבי כביש שטח". או ג'יפון כמו שאוהבים לקרוא לו בסוכנויות. רכב כביש שטח אינו רכב שמיועד לשטח, ברוב המקרים הוא לא יכול לנסוע בשטח קשה כי אין לו הנעת ארבע על ארבע, אבל יש לו גובה ויש לו נוכחות. חלק גדול מהג'יפונים גם נאים למדי ונהנים ממקדם נחשקות גבוה מאוד. בג'יפונים, כמו במכוניות המשפחתיות, יש מידות: יש ג'יפונים קטנים כמו סיאט ארונה, יש משפחתיים כמו יונדאי טוסון וקיה ספורטאז' ויש גם כאלה שהם גדולים למדי כמו יונדאי סנטה.

היתרונות של הג'יפונים הם כמובן המראה ותנוחת הישיבה הגבוהה והשולטת. החסרונות הם המחיר ולפעמים גם צריכת הדלק.
מה עוד עלינו לחפש כשאנחנו רוכשים מכונית חדשה? ובכן, כאן יש כבר סבך של שיקולים נוספים שכל לקוח שקונה מכונית חדשה נוטה לפרש בדרך אחרת, אבל בכל מקרה, חשוב לדעת איזו מערכת הנעה אנחנו רוצים. כיום יש מנועי בנזין רגילים, כאלה שנחשבים יחסית בסיסיים ופשוטים, יש את מנועי הטורבו-בנזין שהם בדרך כלל יותר קטנים וגם יותר חסכוניים, אבל עדיין מפיקים עוצמה נאה וגם חיסכון בדלק, אבל מעט מורכב יותר לטפל בהם, ויש כמובן גם מערכות הנעה היברידיות שהולכות ותופסות מקום של כבוד בשוק הרכב הישראלי. כך שחשוב להחליט במה אנחנו מעוניינים, מכיוון שבחלק מן הרכבים אפשר למשל לקבל גם גרסה היברידית וגם גרסה רגילה, כך שתמיד כדאי לחשב כמה דלק אנחנו הולכים לצרוך בחודש לפני קבלת ההחלטה.

מעבר לכך, תמיד חשוב לוודא אילו מערכות בטיחות יש ברכב החדש שאנחנו רוצים לקנות. הכלל מאוד פשוט: לא להסתנוור מהצבעים הבוהקים והניילונים החדשים אלא לדרוש מערכות בטיחות. מערכת בטיחות מהסוג האקטיבי היא מערכת שיודעת מתי לבלום במקום הנהג כאשר הרכב מתקרב למקור סכנה יש גם מערכות שיודעות כיצד להזיז מעט את ההגה כדי להימנע מסטייה מנתיב הנסיעה כשהנהג למשל מסתכל לרגע בטעות על הטלפון. מערכות כאלה הרבה יותר משתלמות בטווח הרחוק מצבע יפה, תשאלו את כל מי שהמערכת הצילה אותו מתאונות מסוכנות, או מפחחות וצבע בעשרות אלפי שקלים כשהוא הסיט לרגע את המבט בכיוון הטלפון. בשורה התחתונה: בחירה של רכב חדש אינה משימה קלה, אבל למי שיש "ארגז כלים" גדוש במידע ועצות טובות, קניה של מכונית חדשה הופכת לחוויה שתעניק שלוות נפש, בטיחות והנאה על הכביש למשך שנים רבות.
כל הזכויות שמורות לקבוצת זאפ © 2021
צור קשרמדיניות פרטיותתנאי שימוש
Designed by

בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!