יבוא מקביל, נעים להכיר
לפני שאתם רצים לקנות מכונית חדשה, כדאי שתדעו שישנו עולם שלם של יבוא מקביל. לפעמים אטרקטיבי ולפעמים לא, אבל כדאי שתכירו אותו
יואל שוורץ
ערוץ היבוא המקביל עסק בעבר בעיקר בדגמי ומותגי יוקרה או בדגמים יקרים ומבוקשים. במילים אחרות - הוא עסק במקומות בהם היה מספיק "שומן" ליצירת רווח. אבל בשנתיים האחרונות הרוחות משתנות והיבוא המקביל מנסה להתבסס גם בצד העממי.
לא מדובר במשהו שלא נוסה כבר קודם. במאי 2013, איילון מוטורס (חטיבת הרכב של קבוצת עמק איילון) היתה היבואן המקביל הראשון שפתח אולם תצוגה בישראל בהרצליה פיתוח. היא הציגה שם ליין דגמי פורד שהגיעו מאירופה ומארה"ב מהפיאסטה הקטנה שבדגמי היצרן ועד לרכבים הגדולים שלו. מאז נסגר אותו אולם תצוגה, אבל נפתחו אחרים, והצטרפו שחקנים נוספים לשוק היבוא המקביל. תוספת השחקנים החלה ביצירת תחרות בענף הרכב כולו. גם אם עדיין קלה.

יבוא מקביל, נעים להכיר

במספרים מוחלטים, ענף היבוא המקביל עדיין קטן בהשוואה ליבוא הרשמי. אם נביט לרגע על נתוני המסירות של המחצית הראשונה של 2021, וגלה שעם כ-5,900 מסירות, נתח השוק של היבוא המקביל הוא פחות מ-3% משוק הרכב הישראלי. אבל יש לזכור שהענף הזה מתמקד ביוקרה, ושם נמצא דגמים של מותגי יוקרה ופרימיום כמו מרצדס וג'יפ שנפגעים באופן מהותי. שמגיע בחלק מהדגמים לאיבוד נתח של 50%.

בנוסף, המחסור העולמי בשבבים מקשה על היבואן הרשמי להשיג מלאי. בשל המחסור, היצרן מייצר כמות מוגבלת ומרכז את המכירות בשוק הביתי שלו או בשווקים רווחיים עבורו. היבוא המקביל מצליח ליצור קשרים עם דילרים מאותן מדינות ולייבא בעצמו את אותם דגמים המבוקשים גם בישראל. כך למשל קורה עם גרסאות הפלאג אין של סקודה אוקטביה וסופרב, גרסאות פלאג אין של סיאט לאון ודגמים נוספים.

גם כשאין מחסור בשבבים או בעיות מיוחדות, גם אז היבוא המקביל מצליח להניח את ידיו על דגמים מבוקשים כמו ג'יפ גלדיאטור או טויוטה היילנדר. בעיקר כי דגמים מבוקשים שכאלה נמכרים תחילה בשוק רווחי, במקרה הזה ארה"ב, לפני שתוכניות השיווק שלהם נפתחות לשאר העולם. אם זה לא מספיק, היבוא המקביל אפילו מצליח להסתנן לתוך תחומים חדשים עבורו בהם הוא לא הצליח בעבר, כמו תחום המוניות.

היבוא המקביל לא רק מביא דגמים זהים לאלה שמגיעים בערוץ הרשמי, לפעמים הוא מנסה את מזלו עם דגמים אחרים שהיבואן הרשמי לא מעוניין להביא משקולי חוסר כדאיות, או שהיצרן עצמו מונע ממנו לייבא את הדגם. כך למשל בעבר הגיעו לישראל דגמי הונדה שונים כמו אודיסי ואינסייט. חלק מהדגמים שהגיעו אז ממשיכים להגיע היום כמו הונדה אקורד היברידית או טויוטה סיינה, ואל אלה הצטרפו לאחרונה דגמים נוספים של קבוצת פולקסווגן כמו פולקסווגן ארטאון – ספינת הדגל של פולקסווגן, ופולקסווגן T-רוק קבריולה.

יש לומר שהיבוא המקביל לא תמיד אטרקטיבי. לפעמים פערי המחיר לא גדולים מהותית, והנחות וצ'ופרים שונים מקבלים גם אצל היבואנים הרשמיים, שנלחמים גם ביבוא המקביל. אז לפני שאתם סוגרים עסקה, הכינו שעורי בית, ובדקו את המחירים, ואת רמות האבזור והגימור. הם לא תמיד חופפים לאלה של היבואן הרשמי. לפעמים הם טובים יותר ולפעמים פחות.
כל הזכויות שמורות לקבוצת זאפ © 2021
צור קשרמדיניות פרטיותתנאי שימוש
Designed by

בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!