מהקליטה ועד ההוצאה למכירה: כך מחדשות חברות הליסינג את הרכבים
סוכנויות הרכב עושות הכל כדי לתת לנו הרגשה שלמרות שקנינו רכב משומש, נרגיש כאילו קיבלנו מפתח לרכב חדש. על תהליך החידוש משלב הניקיון ועד לתיקונים המכאניים
רוני נאק
כל מכונית ליסינג מגיעה בסופו של דבר לאותה נקודה במהלך מחזור חייה: נקודת המכירה. מכוניות ליסינג משמשות כולן במסלולי חכירה (כלומר ליסינג) למשך תקופות שנעות בין שלוש לארבע שנים, ולפעמים מעט יותר בהתחשב בצרכי הלקוח. במשך שלושת השנים האלה מדובר במכונית ככל המכוניות, אשר נוסעת בכבישי ישראל וצוברת בין אלפי לעשרות אלפי קילומטרים, אבל לא רק קילומטרים: המכונית צוברת גם בלאי, כפי שקורה לכל מכונית שנוסעת בכבישי הארץ במהלך חורף קיץ אביב וסתיו. אבל התהליך שבו לקוח פרטי מוכר מכונית והתהליך בו חברת ליסינג מוכרת מכונית הם תהליכים שונים לחלוטין. כידוע, חברות הליסינג הן הקנייניות הגדולות ביותר של מכוניות חדשות במדינת ישראל, כאשר יותר מארבעים אחוזים מן המכוניות החדשות שמשווקות בישראל מגיעות לידי חברות הליסינג, וחלק מהותי במיוחד מהמארג הנרחב הזה של פעילות חברות הליסינג כולל את המכירה של הרכב לאחר כמה שנים. כיצד התהליך מתבצע? במפתיע מדובר בתהליך הרבה יותר מורכב ממה שניתן לחשוב, תהליך אשר משתנה בצורה מסוימת מחברת ליסינג זו לאחרת, אך המטרה הסופית היא תמיד כמובן מכירה של הרכב ללקוח חדש. 

מהקליטה ועד ההוצאה למכירה: כך מחדשות חברות הליסינג את הרכבים

השלב הראשון והחשוב ביותר בשרשרת העבודה של חברת הליסינג שמסתיימת במכירה של הרכב ללקוח חדש הוא איתור של הרכבים שמיועדים למכירה. חברות הליסינג מחזיקות מאות אלפי מכוניות וכל אחת מהמכוניות האלה נמצאת תחת מעין "מעקב" של מערכת ממוחשבת של חברת הליסינג, מערכת אשר עוקבת לא רק אחרי שגרת התחזוקה הסדירה של הרכב אלא גם אחרי מחזור החכירה, כלומר המועד בו עסקת הליסינג מגיעה לסופה. כאשר זה קורה, בחברת הליסינג מתועד מראש כל המידע אודות הרכב שעומד להגיע בקרוב לחברה לצורך החלפה. המידע כולל גם תיעוד מדויק של טיפולים, אך עם זאת, תמיד נדרש יותר מידע לפני ההחזרה לשוק, זאת לנוכח העובדה שלא כל בעיה מדווחת על ידי מי שנוהג ברכב ביום יום עד למועד ההחזרה של הרכב.

כאשר הרכב מוחזר לחברת הליסינג, הדבר הראשון שמבוצע הוא תהליך בדיקה מדוקדק של הרכב שמיועד לגלות פגמים שאולי קיימים בו. הרשימה ארוכה ובתוכה בדיקות קוסמטיות חיצוניות שכוללות שריטות ומכות, בדיקה פנימית מדוקדקת של כל מערכות הרכב כולל חשמל ומיזוג וגם בדיקה של מצב הצמיגים ויתר המערכות החשובות. עבור חברות הליסינג מדובר גם בהזדמנות לממש את החוזים שלהן מול יבואני הרכב: חברות הליסינג רוכשות מדי שנה עשרות אלפי מכוניות מיבואני הרכב ועסקאות הרכישה האלה כוללות לפעמים עסקאות תחזוקה לרכבים, כלומר הרכב מכוסה באחריות וקיימת התחייבות בין יבואן הרכב לחברת הליסינג שבמסגרתה הרכב עצמו מתוקן ככל הנדרש על ידי יבואן הרכב, בחלקי חילוף מקוריים, לפני המכירה. מדובר בפרקטיקה שגם מקובלת בקרב לקוחות פרטיים: לפני שהאחריות מסתיימת לוקחים את הרכב למוסך כדי לוודא שהכול בסדר ושלא יישארו תיקונים יקרים לבצע ממש אחרי שהאחריות תסתיים. אחרי שהתיקונים בוצעו במוסך של יבואן הרכב או לסירוגין במוסך מורשה מטעם משרד התחבורה נבדקות מערכות נוספות שאינן כלולות באחריות של יבואן הרכב- למשל הצמיגים, ומבוצעת החלפה במקרה הצורך.

כעת לאחר שהרכב מוכן מבחינה מכאנית הוא עובר שלב נוסף בשרשרת: ניקיון. מדובר בניקיון מקצועי שמיועד להתמודד גם עם מצבים שקורים לפעמים בהם במשך שלוש שנים הרכב לא עבר ניקיון יסודי אמיתי, רק ניקיון מהסוג שחברות מעניקות לעובדים שלהן פעם בחודש בתחנת שטיפה. במסגרת הניקיון מסתער צוות ניקוי על הרכב ומפרק בו חלקים שמתחתם עלול היה להצטבר לכלוך בן שלוש שנים. בחלק מן המקרים תהליך הניקיון המדובר כולל גם פוליש מיוחד לצבע במקרה שיש בצבע פגמים כלשהם שחבל שיקלקלו ללקוח את חוויית הקניה. כאשר התהליך הזה מסתיים בחברת הליסינג מבצעים ברכב בדיקת איכות, ולאחר מכן הוא נשלח אל הסוכנות שבה יעמוד.

הסוכנות אינה נבחרת באופן רנדומאלי: לחברות הליסינג יש ברחבי הארץ מאות מגרשי מכירה והמכונית נשלחת למגרש מכירה זה או אחר בהתבסס על שיקולים רבים: ראשית, יש מגרשי מכירה שמבקשים דגמים ספציפיים עוד לפני שהם הצטרפו למעגל. למשל קיימים מקרים בהם במגרשי מכירה קיים מחסור במכוניות מדגם מסוים, למשל היברידיות או רכבי כביש שטח, או מודל מסוים של מכונית, למשל טויוטה קורולה או קיה ספורטאז', וכך יודעים בחברת הליסינג לאן לשלוח את המכוניות. במקרים אחרים מדובר ברכבים שמישהו הזמין מראש מהמגרש והמגרש יודע באמצעות מערכת המכירה הממוחשבת של חברת הליסינג שרכב כזה צפוי להגיע בעתיד. וישנם מקרים של חלוקה שרירותית בה רכב מדגם מסוים מגיע אל סוכנות מכירה זו או אחרת בגלל שבחברת הליסינג צופים שאולי יתעורר הצורך בדגם באזור בו הסוכנות ממוקמת. בכל מקרה, לחברות הליסינג יש היצע מרשים מאוד של מכוניות וצי גדול של רכבי גרירה ושינוע שיכול להסיע את המכוניות ממקום למקום במקרה הצורך. כיום ישנם מקומות כמו פי גלילות אשר מרכזים פעילות של מתקני המכירה של כמה חברות ליסינג ושם ניתן לראות בדיוק כיצד פועל התהליך, במקום בו מרוכזות אלפי מכוניות שממתינות ללקוח בין כמה חברות ליסינג, מה שמאפשר בחירה מרובה במגוון גדול של דגמים. לאחר מכן, כלומר לאחר שהרכב הגיע אל מתקן המכירה, הסניף שבו נמצא הרכב דואג לפרסם את הרכב, בין אם בלוחות המודעות המודפסים ובין אם באמצעות לוחות דיגיטליים.

הטיפול המכאני והקוסמטי והעברת הרכב אל הסוכנות שזקוקה לו אינם הסוף: כאשר הרכב מגיע אל הסוכנות שזקוקה לו, הוא עובר בדיקת קניה ממוחשבת במכון בדיקה מורשה מטעם משרד התחבורה. כמובן, המכון אינו שייך לחברת הליסינג ואינו יכול להיות מושפע ממנה. אבל מדוע הבדיקה מבוצעת דווקא במכון אשר סמוך למתקני המכירה של חברת הליסינג ולא במכון שנמצא במקום בו נקלטה המכונית? התשובה פשוטה מאוד: בחברות הליסינג מעדיפים להשתמש בשירותים של מכוני בדיקה מקומיים כדי להקל על הלקוחות. סביר להניח שהלקוחות ירצו בדיקת קניה בכל מקרה וסביר עוד יותר להניח שהמכון שאליו הלקוחות ילכו יהיה מכון בדיקות קניה שנמצא פחות או יותר ברדיוס של כחצי שעת נסיעה ממתקני המכירה של חברת הליסינג. ולכן חברת הליסינג משתמשת במכוני בדיקה שסמוכים למתקני המכירה והמסירה שלה. לאחר מכן המכונית חוזרת אל חברת הליסינג וצוות מסירה מיוחד מנקה אותה ועוטף את חלקה הפנימי בניילון כדי שלקוחות מזדמנים שנכנסים לרכב כדי להתרשם ממנו לא ילכלכו את חלקו הפנימי.

כמובן, זהו רק חצי מהמסע שעוברת המכונית בדרכה אל הלקוח. לכל סיר יש מכסה ובסופו של דבר כל מכונית ליסינג מוצאת קונה. אבל הקונים שונים זה מזה. יש קונים שבוחנים לעומק את בדיקת המכון ומבקשים שיבוצעו עבורם תיקונים מאוד מסוימים, יש לקוחות שלא מעוניינים בתיקונים בכלל אלא פשוט רוצים להוריד את התיקונים מעלות העסקה כדי לקבל מחיר טוב יותר ויש לקוחות שבכל מקרה רוצים לקחת את הרכב אל מוסך טוב שהם מכירים ולא למכון בדיקה. לכן בחברת הליסינג לא ממהרים לתקן את הליקויים שהתגלו בבדיקת המכון, אלא אם הלקוח מבקש. כאן אנו מגיעים לשלב הבא: ההכנה הנוספת. היה והלקוח מעוניין בביצוע תיקונים מסוימים בהתאם לממצאי הבדיקה, המכונית נלקחת פעם נוספת אל המוסך או לסירוגין אל כל בעל מקצוע רלוונטי שיהיה מסוגל לטפל בליקויים שהתגלו בבדיקה, למשל צמיגאי, או מכון לכיווני פרונט. שם מבוצע התיקון כנגד חשבונית שמוציא הגורם המתקן, חשבונית אשר מוצגת בפני הלקוח כהוכחה שהתיקון בוצע. רק לאחר כל התהליך הזה, הלקוח יכול לקבל את המכונית המשומשת שלו, שעברה תהליכי חידוש והכנה ולנסוע לדרכו מרוצה. לפני סיום התהליך מול הלקוח בו מוצגים לו התיקונים, בדרך כלל מוצע ללקוח לבצע נסיעת מבחן ברכב כמו גם כמה שירותים היקפיים, כלומר דרכים שיסייעו לו לסגור את העסקה באופן טוב יותר תוך שימת דגש על חיסכון. למשל ישנן סוכנויות שמציעות ללקוח גם עסקאות מימון מסוגים שונים. גם אם מדובר במצב שבו אנחנו מגיעים עם הכסף מהבית, שווה לבדוק את עסקאות המימון, כי הכסף שעמו הגענו מהבית יכול גם לשבת בבנק ולצבור ריבית או לעשות דברים אחרים. בדרך כלל, לפני סיום העסקה יוודאו בחברת הליסינג שללקוח יש גם ביטוח מתאים, כדי שלא יצטרך לנסוע עם מכוניתו החדשה ללא ביטוח. לאחר מכן מגיע שלב הפרידה, עד העסקה הבאה.
כתבות חדשות
כל מה שצריך לדעת על רכב היברידי, פלאג אין וחשמלי
מתלבטים בין רכב היברידי לרכב PHEV? לא מכירים את ההבדלים ביניהם לבין היברידי קל, וכמה הם רחוקים מרכב חשמלי? הכירו את היתרונות והחסרונות של כל שיטת הנעה
איך לבדוק רכב לפני קניה - בלי לצאת מהבית?
רכישת רכב יד שנייה היא משימה מורכבת. ממה צריך להיזהר? מה צריך לבדוק? ואילו שאלות כדאי לשאול את המוכר בשיחת טלפון המקדימה? כל מה שחובה לעשות לפני שיוצאים מהבית
מדריך ליסינג למתלבטים
הליסינג הפרטי הופך דומיננטי יותר ויותר בשוק הרכב הישראלי. כמה באמת אתם יודעים על שיטות הליסינג השונות? למי זה שווה? ומה כדאי לשים לב לפני שחותמים על החוזה?
כל הזכויות שמורות לקבוצת זאפ © 2021
צור קשרמדיניות פרטיותתנאי שימוש
Designed by

בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!