יבואן מקביל מול יבוא רשמי, מי עדיף?
ערוץ היבוא המקביל עדיין לא הוזיל את מחיר המכוניות בישראל, אבל הוא הצליח לפתוח את השוק ולקדם את התחרות בענף. באילו מקרים הוא עדיף על פני רכישה מיבואן רשמי ובאילו לא?
יואל שוורץ
אנחנו לא אוהבים לצאת פראיירים. למה שנקנה מכונית חדשה במחיר יקר אם אפשר לקנות את אותה מכונית במחיר נמוך יותר? בעבר זה היה כמעט בלתי אפשרי. מכונית חדשה נקנתה רק מסוכנות הרכב הרשמית, במחיר מחירון ידוע מראש, ומקסימום יצאנו משם עם הנחה קטנה ואולי עץ ריח. כמעט ולא היתה אפשרות אחרת. בעשור האחרון המצב הזה השתנה, וכעת נוספה לנו עוד אפשרות לרכישת רכב חדש מהניילונים.
יבואן מקביל מול יבוא רשמי, מי עדיף?

מדובר בתחום היבוא המקביל. הוא החל את דרכו בישראל ב-2013 ומאז רק מתעצם וצובר תאוצה, במיוחד בשנתיים האחרונות. הרעיון הוא רכישה דרך יבואן שפועל במקביל ליבואן הרשמי, כשהיבוא עצמו יכול להתבצע דרך המפיץ בחו"ל (דילר) או על ידי רכישה באינטרנט (כמו יבוא אישי של אדם פרטי).

תחום היבוא המקביל עדיין קטן בהשוואה ליבוא הרשמי, אבל הוא בהחלט מהווה חלופת רכישה ועל כן פותח את השוק ומקדם את התחרות בענף. כדי לעזור לכם להחליט באיזה חלופה עדיף לבחור, נציג את שתי האפשרויות, שהן המרכזיות בישראל, ואת המאפיינים העיקריים של כל אחת.

יבואן רשמי
בישראל פועלים כ-20 יבואני רכב שמייבאים כ-50 מותגים שונים. אין חפיפה בין המותגים, כך שכל יבואן הוא היבואן הרשמי הבלעדי של אותו מותג. כל הדגמים עליהם הוחלט שיגיעו לישראל חייבים לעמוד בתקינה (אירופאית, אמריקאית או קנדית), ועולים ארצה לאחר דיונים והסכמות בין היצרן ליבואן על תצורות המרכב, גרסאות המנוע, מפרט האבזור, הבטיחות ועוד. לרוב המפרט שנקבע קבוע וללא אפשרות שינוי לכמות מסוימת. לפחות עד מתיחת הפנים של אותו הדגם. לפעמים הקשר בין היצרן ליבואן הדוק מאוד ואז השניים יכולים לתפור גרסה מסוימת עבור יעד משותף בלי קשר למפרט הראשוני שסוכם, למשל מכרז רכבי הממשלה, או מכרז צה"ל. לפעמים היצרן מכתיב ליבואן יעדי מכירות תמורת קבלת דגם מסוים במחיר נמוך במיוחד.

מאפיינים עיקריים ברכישה דרך יבואן רשמי -
- גב כלכלי: יבואני הרכב הם גופים גדולים, חזקים ובעלי איתנות פיננסית גבוהה. הסיכוי שיבואן יקרוס או יעלם מהשטח מזערי. המשמעות היא שאם יש לכם בעוד שנתיים בעיה עם הרכב, סביר שיהיה למי ללכת כדי לממש את האחריות. זה בהחלט מספק שקט נפשי.

- אולם תצוגה: היבואן משקיע באולם תצוגה נוצץ ומזמין. העיצוב לרוב אחיד בכל הארץ ולפעמים אפילו תואם את הקו העולמי. הכל כדי שהחוויה תהיה זהה בכל מקום. אולמות גדולים יותר גם יאכלסו את כל הדגמים והגרסאות כדי שניתן יהיה להתרשם מהדגם הפוטנציאלי לרכישה. בנוסף דגמי מבחן עומדים לרשותכם בחניון כדי שתחוו את הנסיעה לפני שסוגרים עסקה.

- היצע דגמים: היצע רחב מאוד של גרסאות מנוע, תצורות, צבעי חוץ, שילובי צבעי פנים ורמות גימור. הוא גם לרוב אחיד לאורך זמן. כלומר מה שהוצע אתמול, יוצע גם היום וגם יהיה מחר.

- הנחה: יבואני הרכב מודעים לתחרות העזה ולאפיקי הרכישה השונים שעומדים בפני הלקוחות. קשה להם יותר לספק הנחות גדולות לצרכן הפרטי, בעיקר כי מהלך שכזה עלול לפגוע בערך הדגם או הסחירות שלו, כמו גם בערך המותג. זה לא שאין בכלל, יש הנחות, כמו למשל בעת רכישה דרך מועדוני לקוחות ('חבר', 'הוט', וכו') או ימי מכירות מיוחדים, אבל הם ממעטים לעשות זאת (יחסית) וגם אז בדרך כלל ההנחה תחומה בזמן. במקום הנחות הם מעדיפים לספק הטבות שונות, עליהן נפרט בסעיף הבא.

- הטבות: יבואני הרכב רוצים אתכם, לכן הם מוכנים לעשות הכל כדי להשאיר אתכם אצלם מהרגע שנכנסתם דרך דלת אולם התצוגה. זה אומר להציע לכם הכל כדי לסגור עסקה. למשל: טיפול ראשון חינם ואף טיפולים חינם ל-3 שנים ראשונות, אבזור בחינם (רישוי, קודן/איתורן, חיישני חניה וכו'), אפשרויות מימון למי שמתקשה להשיג את המזומנים דרך הבנק, רכישה בליסינג, ביצוע טרייד-אין על הרכב הישן (לפעמים אפילו במחיר מחירון), התחייבות לרכישה חוזרת במחיר מחירון (Buy Back) ועוד.

- אחריות: כל דגמי היבואן זוכים לאחריות מלאה של היצרן. לרוב היא נעה בין 3 ל-5 שנים, כשלפעמים ישנה אפשרות להאריך את תקופת האחריות תמורת תשלום. בדגמים היברידיים או חשמליים, האחריות למכלולים החשמליים ולמצברים היא לרוב 8 שנים.

- רשת מוסכים: ליבואן הרשמי יש רשת מרכזי שירות גדולה שפזורה בכל הארץ. חלקה בבעלות היבואן וחלקה בבעלות פרטית, בשיטת זיכיון - תהא השיטה אשר תהא, השירות, החלפים, המחיר, העיצוב והיחס בכל מרכז השירות זהה (לפחות זו השאיפה של היבואן).

יבוא מקביל
להבדיל מהיבוא הרשמי שעוסק לרוב במותג אחד או מקבץ מותגים ששייכים לאותו קונצרן, ביבוא המקביל מגיעים דגמים מסוימים שנשלפו מההיצע הרחב של היצרן בפינצטה. אלה דגמים וגרסאות ממגוון מותגים כשבעבר היו אלה בעיקר דגמי יוקרה (מרצדס למשל), דגמים מבוקשים (כמו של ג'יפ) או דגמים שלא הובאו לישראל באמצעות היבואן הרשמי (לפעמים כי היצרן לא אישר למכור את הדגם בישראל, ולפעמים בשל חוסר כדאיות כלכלית). כיום היבוא המקביל התרחב משמעותית ולצד דגמי היוקרה ודגמים מבוקשים יחסית יקרים, מתחילים להופיע גם דגמים עממיים וזולים יותר.

לא פעם היבוא המקביל מצליח להקדים את היבוא הרשמי. כך קרה עם ג'יפ גלדיאטור, הטנדר של ג'יפ, וטויוטה היילנדר, רכב הפנאי ההיברידי. היצרנים החלו למכור את הדגמים בארה"ב לפני שהחלו לשווקם מחוץ ליבשת החדשה. כך הצליחו אנשי היבוא המקביל לשים עליהם יד לפני שהדגמים עלו ארצה בערוץ היבוא הרשמי.

מאפיינים עיקריים ברכישה דרך יבוא מקביל
- גב כלכלי: רוב היבואנים המקבילים כבר הפכו להיות גופים גדולים, אבל גם הגדולים שבהם, לא מתקרבים לחוזק ולעוצמה הפיננסית שיש ליבואנים הרשמיים. מצד שני, יבואן מקביל לא זקוק לעוצמה כלכלית כל כך גדולה. הוא כמעט ולא עוסק בשיווק ובפרסום (מצב שמשתנה לאחרונה), הוא לא עוסק בערך מותג ולא בהעלאת המודעות למותג, לא מחזיק מחלקת שירות לקוחות ולא רשת מוסכים. כל אלה ועוד חוסכים ליבואן המקביל מיליונים, לא פחות.

- קיים סיכון שיבואן מקביל יקרוס, אבל נכון לכתיבת שורות אלה זה לא נראה המצב באף חברה. אפילו לא בפרשה משפטית שבימים אלה נערכת מול סוכנות רכב מובילה באשמת הונאת מיסוי בדגמים שייבאה במקביל.

- אולם תצוגה: לרוב ליבואן המקביל יש אולם תצוגה אחד, ולפעמים מעט יותר, אבל לא באותו סדר גודל שיש ליבואן הרשמי. מדובר בחיסכון עצום בעלויות. זה אומר שלא בטוח שהדגם שאתם מחפשים נמצא אצלו פיזית, ולא תוכלו להתרשם בעצמכם ולוודא שהרכב שאתם מחפשים בכלל מתאים לכם. זה הופך את ההתרשמות מסובכת יותר. בנוסף, יבואן מקביל בדרך כלל לא מציע רכבי הדגמה לנסיעת מבחן. דבר שמקשה עוד יותר על קבלת החלטה נכונה.

- היצע דגמים: היצע גרסאות מנוע, תצורות, וצבעים מצומצם משמעותית. אבל חשוב מכך, לא בהכרח אחיד. דגם מסוים יכול להגיע במשלוח ראשון עם פריט מסוים, למשל עם מושבי עור, ובשני ללא. היו ערים לכך שדגם ביבוא מקביל גם לא בהכרח נמכר באותה רמת גימור כמו זה של היבואן הרשמי, דבר שיכול להקשות על השוואה ישירה בין החלופות.

- הנחה: כיוון שהיבוא המקביל לא עוסק בערך המותג, לא מחויב ליצרן למכירת כמויות, ובאופן כללי פחות כבול, הוא בדרך כלל יכול לספק הנחות משמעותיות יותר מאשר אלה של יבואן רשמי. בנוסף ניתן גם אצלו למצוא צ'ופרים למיניהם כמו אבזור נוסף ללא עלות.

- הטבות: בעבר התקשה ענף היבוא המקביל לספק את החבילה הכוללת שמסופקת על ידי היבואן הרשמי. כיום עדיין קיים פער, אבל הוא מצטמצם במהירות. מימון כבר ניתן מזמן, וחלק מהיבואנים המקבילים גם מתחילים להציע טרייד-אין.

- אחריות: הנושא הזה הגיע עד בית המשפט העליון שבאוקטובר 2020 קבע כי היבואן הרשמי נושא באחריות הגלובלית של היצרן. המשמעות היא שכל תקלה תטופל במוסכי הרשת של היבואן הרשמי. אבל שימו לב שתיקון וטיפול בדגמים או בגרסאות שלא מגיעים לישראל באופן רשמי, יכולים לקחת יותר זמן בשל יבוא חלק מסוים שלא קיים על המדף באופן שוטף.
ומה בנוגע במקרים של 'קריאות שירות' (ריקול)? כאן יש חלוקה בין הגופים. היבואן המקביל אחראי על פרסום קריאת השירות, והיבואן הרשמי על התיקון במרכזי השירות שלו גם עבור דגמים שלא מיובאים על-ידו באופן רשמי.

רשת מוסכים: ליבואן המקביל אין רשת שירות, והוא נשען על הפריסה הארצית של היבואן הרשמי.

כל הזכויות שמורות לקבוצת זאפ © 2021
צור קשרמדיניות פרטיותתנאי שימוש
Designed by

בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!