מה עדיף: רכב יד 2 מליסינג או פרטי?
ממי כדאי לקנות מכונית משומשת? מה תמצאו בחברות הליסינג, במגרשי הטרייד אין, אצל סוחרים עצמאיים וסתם אצל אנשים פרטיים? איפה התהליך המורכב ביותר, ומה כדאי לבדוק?
יואל שוורץ
שוק הרכב הישראלי מוצף בדגמי יד שניה מכל סוג ומין. בכל פינת דף אינטרנט נמצא מודעת פרסום לרכב החלומות הבא שלכם. חלק מהמודעות של אנשים פרטיים שמוכרים את האוצר שבו החזיקו, וחלק של גופים מסחריים שונים כמו מגרשי טרייד-אין וסוחרים פרטיים שפשוט טובעים בים מכוניות בתוך החניה שלהם. ממי עדיף לקנות? תלוי מה אתם מחפשים. 

חילקנו את הכתבה בהתאם ל-4 המקורות המרכזיים שמוכרים דגמי יד שניה: חברות ליסינג, מגרשים של חברות טרייד אין, סוחרים עצמאיים, ואנשים פרטיים. לכל אחד יתרונות וחסרונות.

רכישה מחברות ליסינג
התייקרות ה"רכב מהעבודה" בשנים האחרונות, גרמה לחברות הליסינג להצטמק, ועדיין הן הלקוח הגדול ביותר למכוניות חדשות בישראל. הן רוכשות כמחצית מכלל המכוניות הנמכרות בישראל ולרוב את הדגמים הנפוצים ביותר, כך שבקטגוריות העיקריות הן תופסות נתח שוק גדול עוד יותר.

מלבד היותן ספק צי הרכב של חברות וארגונים, הן גם מוכרות דגמי "יד שנייה, 0 קילומטר". כלומר, מכונית חדשה לגמרי עם הניילונים, שנמכרת לאדם פרטי אבל נרשמת כבעלות ראשונה (בעלות 00) על שם חברת הליסינג. בנוסף, חלקן הן גם חברות להשכרת רכב, כך שצי הדגמים למכירה כולל גם דגמים ששימשו להשכרה.

מגוון – מצומצם. יש המון מכוניות מאותו דגם, מאותו שנתון, באותה רמת גימור ואפילו באותו הצבע. הם יוצרים היצע עצום של עוד מאותו דבר, כך שהמגוון מצומצם. לרוב מדובר בדגמים הנפוצים ביותר וברמת הגימור הבסיסית בלבד.
גיל – צעיר. עסקת ליסינג נמשכת בין שנתיים לשלוש שנים (החריגות נמשכות 5 שנים), כך שבתום תקופת השירות, המכונית הטריות יחסית ימצאו את מקומן במגרשי המכירה. במקרה של דגמי השכרה, ניתן יהיה למצוא דגמים צעירים עוד יותר, אפילו פחות משנה על הכביש.
נסועה (קילומטראז') – גבוה. אם מדובר ברכב ששירת בצי רכב, או כזה שהיה בבעלות חברת השכרה, אז הקילומטרז' צפוי להיות גבוה מאוד. יכול להיות אפילו כפול ויותר מרכב דומה בבעלות פרטית (30,000 ק"מ ויותר בשנה, לעומת ממוצע של 15,000 ק"מ בבעלות פרטית). אם מדובר ברכב "יד שנייה 0 ק"מ", הרכב תכלס חדש והנסועה אפסית.
מצב הרכב – קשה מאוד לקבוע חד משמעית, אבל באופן גס ניתן לומר שרכב ששירת בצי רכב עבר את החיים הקשים ביותר בין היתר גם בגלל מדיניות התחזוקה של חלפים זולים, אחריו רכב של חברת השכרה שלרוב נהנה ממפגשים דחופים יותר לבדיקה במוסך (אם כי לבדיקה שטחית), וגם מנהגים בוגרים יותר (מעל 24 ועם וותק של שנתיים). רכב "יד שניה 0 ק"מ" (כמו רכב בבעלות פרטית), סביר שיהיה במצב השמור ביותר.
היסטוריית רכב – קצרה, ולרוב ידועה ומסודרת
בדיקה, תיקון ליקויים ואחריות – דגמים מחברת ליסינג כוללים בדיקה ומציעים אחריות חלקית למספר חודשים עבור המכלולים העיקריים (מנוע, תיבת הילוכים). אבל אין להסתמך על בדיקה זו ומומלץ לקחת את הרכב שבחרתם לבדיקה מקיפה במכון שאתם תבחרו. אחריה יש לדרוש מחברת הליסינג לתקן את הליקויים שנמצאו.
מחיר – גורר אחוזי הפחתה מהמחיר הרשמי. יש שני מחירוני רכב בישראל, לוי יצחק ויד 2. לכל אחד מהן אחוזי הפחתה דומים (אבל לא זהים), בהתאם למקור הרכב. כתוצאה מכך רכב השכרה שיוצע למכירה, יהיה זול יותר לרכישה מאשר רכב ליסינג ששירת צי רכב ובוודאי שזול מרכב "יד שניה 0 ק"מ". אז המחירון הרשמי אמור לבטא את מקור הרכב, אבל בפועל הכל תלוי בהצע ובביקוש. לפעמים דגם מבוקש יקפיץ את המחיר, ולפעמים הצטברות מלאי של דגם מסוים תוריד את המחיר.
מימון – חברות הליסינג מציעות מגוון מסלולי רכישה. המימון לרוב גבוה מזה שתשיגו בבנק, אבל מצד שני ההלוואה הזו היא חוץ בנקאית, ולא פוגעת בתקרת האשראי שלכם.
פריסה ארצית – רחבה. מגרשי חברות הליסינג מפוזרים בפריסה ארצית, ואם הדגם המסוים שתרצה נמצא בסניף אחר, ניתן לשנע אותו אליך (לרוב לאחר תשלום מקדמה).
מורכבות התהליך – זהו התהליך הפשוט ביותר. סביר שיגזול הכי פחות זמן וגם יכלול מידע לגבי שעבודים ועיקולים. מנגד היצע הדגמים מצומצם, ולרוב רמת הגימור היא הנמוכה ביותר בדגם.

מה עדיף: רכב יד 2 מליסינג או פרטי?

רכישה מחברות טרייד אין
זו למעשה זרוע המשומשות של יבואניות הרכב. הן לרוב מוכרות את דגמי היבואנית, אבל ניתן למצוא בהן גם דגמים של מותגים מתחרים. כאלה שהגיעו כחלק מעסקת טרייד אין שביצע אדם פרטי מול היבואנית או מול חברת הטרייד אין.

מגוון – נרחב ביחס לליסינג. לא רק שהיצע דגמי היבואנית רחב יותר, עם יותר גרסאות פחות נפוצות, ויותר מאובזרות, יש גם דגמים של יבואנים מתחרים וגם ההיצע שלהם יכול להיות רחב ובדגש על דגמים בעלי ערך מסחרי (שהמגרש יוכל למכור), כמו דגמים ייחודיים או יוקרתיים.
גיל – גם כאן לרוב מדובר בשנתונים חדשים יחסית, אבל תוכלו למצוא גם דגמים מיד שנייה, שלישית ומעלה, ישנים וישנים יותר. בנוסף תוכלו למצוא גם דגמים שבעבר נרשמו בציי רכב והשכרה.
נסועה – לרוב מדובר בדגמי בבעלות פרטית, כך שהנסועה צפויה להיות נמוכה מהממוצע. בדגמים שהמקור שלהם הגיע מצי רכב או חברה, הנסועה עשויה להיות גבוהה.
מצב הרכב – ככל שיורדים בשנים לא ניתן להצביע על כלל או כיוון. כל דגם לגופו.
היסטוריית רכב – ככל שיורדים בשנים הופכת פחות ידועה ומסודרת.
בדיקה ואחריות – דומה לחברות הליסינג: יש בדיקה ואחריות חלקית למספר חודשים. אבל אין להסתמך על בדיקה זו ומומלץ לקחת את הדגם שבחרתם לבדיקה מקיפה במכון מורשה. אחריה יש לדרוש ממגרש הטרייד אין לתקן את הליקויים.
מחיר – כיוון שירדנו בשנים, המחיר צולל גם כן.
מימון – בדומה לחברות הליסינג גם חברות הטרייד אין מציעות מגוון מסלולי רכישה. ככל שמחיר הרכב יורד, הבנקים יסרבו להעניק לכם הלוואה כנגד שיעבוד הרכב. הם כן ישמחו להעמיד לרשותכם הלוואה, היא סביר שתהיה יותר אטרקטיבית מזו של חברת הטרייד אין, אבל מצד שני היא תפגע בתקרת האשראי שלכם.
פריסה ארצית – רחבה. מגרשי הטרייד אין נפוצים ומפוזרים עוד יותר מאלה של חברות הליסינג. ובכל אחד מהם צוות מוכרים שעומד לרשותכם.
מורכבות התהליך – דומה לתהליך מול חברות הליסינג עם מעט יותר היצע דגמים וגרסאות.

מה עדיף: רכב יד 2 מליסינג או פרטי?

רכישה מסוחרים עצמאיים
תחילה נבהיר שאנו מדברים אך ורק על מגרשים עם רישיון מטעם משרד התחבורה כשהסוחרים מחויבים על פי חוק לגילוי נאות בדבר מצב הרכב. לרוב מגיעים לכאן דגמים שחברות הליסינג והטרייד אין לא הצליחו למכור בזמן סביר. ובמקום שהדגם יתפוס מקום של רכב סחיר יותר ומחירו ישחק, הוא נמכר אחר כבוד לסוחר עצמאי. מקור נוסף הוא של לקוחות פרטיים שביצעו עסקת טרייד אין במגרש של הסוחר, לרוב מסיבות של נוחות ולפעמים כי מדובר בדגם ספציפי עם עבר בעייתי. היצע הדגמים כאן הוא משנתונים וותיקים יותר.

בתוך הקטגוריה הזו נכניס גם את הסוחרים הלא מורשים, מהם מומלץ להתרחק כמו מאש. הם לרוב יסתירו את זהותם ואת כוונותיהם, אך אפשר לחשוף את הבלוף שלהם. הם בד"כ פועלים ללא מגרש, הם לא מוכרים רכב שבבעלותם אלא עבור "חבר", של ה"סבתא החולה" ומיני הברקות אחרות. אם לא הצלחתם לחשוף אותם בשלב שיחת הטלפון, הציצו ברישיון הרכב והשוו את הבעלות הרשומה לזו של המוכר. אם היא שונה, זה הזמן להתקפל.

מגוון – אקראי ומאוד מצומצם. אבל יש כאלה שמאוד מקושרים עם מגרשים אחרים כולל כאלה של חברות הליסינג וטרייד אין, ולכן לפעמים יוכלו להביא משהו שיעניין אתכם, גם אם לא חשבתם עליו לפני.

גיל – חדש עד סביר.
נסועה – כל מקרה לגופו.
מצב הרכב – כל מקרה לגופו.
היסטוריית רכב – לא ברורה.
בדיקה ואחריות – אין
מחיר – היצע וביקוש.
מימון – אפשרי. בד"כ מול אותן חברות מימון שמספקות שירותים לחברות הליסינג וטרייד אין.
פריסה ארצית – מוגבלת.
מורכבות התהליך – פשוטה, אבל אם לא תבדקו את הדגם לעומק היא עלולה להיות מסוכנת.

מה עדיף: רכב יד 2 מליסינג או פרטי?

אנשים פרטיים
בעלי מכוניות שמוכרים הכל מהכל: מדגמים חדשים, דרך דגמים שבעבר היו בחברות ליסינג, ועד דגמים וותיקים ונדירים. כאן תמצאו את המגוון הגדול והעשיר ביותר של גרסאות, רמות גימור וצבעים.

מגוון – כאן ימצא המגוון הגדול והרחב ביותר. הכל מהכל: דגמים, גרסאות, רמות גימור, בעלויות, שנתונים, צבעים וכו'.
גיל – מחדש ועד אספנות.
נסועה – לרוב ממוצעת, סביב 15,000 ק"מ בשנה.
מצב הרכב – כל מקרה לגופו.
היסטוריית רכב – תלוי בבעל הרכב. יש כאלה שלא יספקו לכם מידע גם על רכב חדש, ויש כאלה שיגישו לכם קבלות מצהיבות של רכב בן 20.
בדיקה ואחריות – אין. מקסימום תקבלו התחייבות כתובה של בעל הרכב על תוצאות הבדיקה.
מחיר – היצע וביקוש. יש דגמים שעם השנים הופכים מבוקשים והם נמכרים מעל מחיר המחירון.
מימון – אפשרי, אבל מורכב. התשלום מבוצע במזומן במעמד העברת הבעלות. אפשרות מימון צריכה להיבחן ולהיסגר לפני נקודת זמן זו. היא אפשרית דרך הבנק או דרך אותן חברות מימון שמספקות שירותים לחברות הליסינג וטרייד אין.
פריסה ארצית – כל הארץ, אבל כל דגם שתרצו יצריך הגעה אליו.
מורכבות התהליך – זהו התהליך המייגע ביותר שדורש המון שיחות טלפון, תיאומי זמן ומקום בין הקונה למוכר לפגישה ראשונה ואח"כ גם לבדיקה. וכל זה בשביל לראות ולבדוק דגם אחד. מצד שני, סבלנות, במיוחד אם אתם מחפשים דגם מסוים ופחות נפוץ, יכולה להשיג את התמורה הגדולה ביותר.
כל הזכויות שמורות לקבוצת זאפ © 2021
צור קשרמדיניות פרטיותתנאי שימוש
Designed by

בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!