מה חשוב לבדוק לפני קניית רכב?
כיום ישנו מגוון רחב של רכבים בגדלים שונים, טכנולוגיות שונות ומספר רב של סוגי עסקאות. ריכזנו עבורכם את כל מה שחשוב לבדוק לפני שתרכשו את הרכב הבא שלכם
רוני נאק
עבור מאות אלפי ישראלים מדי שנה, קניה של רכב היא ההחלטה החשובה ביותר שניתן לקבל עבור המשפחה. אמנם קניית בית היא ההחלטה הכספית המשמעותית ביותר שמבצעת משפחה ישראלית, אבל בית קונים כל כמה עשרות שנים ואילו רכב קונים מדי שנתיים, שלוש או חמש שנים. את תהליך הקניה של הרכב חשוב לבצע בחוכמה, עם הרבה סבלנות והתחשבות במה שקיים, במה שרצוי ובמה שמצוי.
מה חשוב לבדוק לפני קניית רכב?

השלב החשוב ביותר בקניה של רכב הוא שלב הבדיקה הכספית, כלומר בשפה פשוטה האם אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לקנות את הרכב שאנחנו רוצים. יתכן שאנחנו מעוניינים להוציא סכום שקבענו לעצמנו מראש, כלומר סכום שיש לנו ביד, ויתכן שאנחנו מתכוונים להוסיף סכום נוסף שאנחנו לוקחים כהלוואה, כך שחשוב שנגדיר לעצמנו כללי מסגרת נוקשים ונחליט כמה נוכל לחרוג במקרה הצורך.

נקודה חשובה נוספת נוגעת כמובן לרכב הישן שלנו, אם בכלל יש לנו כזה. האם אנחנו מעוניינים למכור את הרכב הישן ולקבל עבורו כסף מזומן או האם אנחנו מעוניינים להכניס את הרכב הישן לעסקה ולקבל עבורו כסף בעסקת טרייד אין? כל אלה הם נושאים חשובים שעלינו לבדוק לפני כניסה לעסקה, כי בלי לדעת מה מצבנו הכספי אין לנו יכולת להתקדם.

השלב הבא והחשוב לא פחות הוא שלב ההחלטה על הרכב שאנחנו רוצים: עוד לפני שנכנסים להיבטים הנרחבים של סוג הרכב שאנחנו רוצים לקנות, עלינו להתמקד בשאלה הבסיסית מי ימכור לנו את הרכב. יש לנו כמה וכמה סוגים של רכבים: ישנם רכבים חדשים וישנם גם רכבים משומשים, אבל לא בזה סיימנו: אם מדובר ברכב חדש לחלוטין אז יש לפנינו שתי אפשרויות ברורות - רכב שקונים ישירות מיבואן הרכב בסוכנות, או לחילופין רכב שקונים בחברת ליסינג שהוא רכב יד ראשונה אפס קילומטר.

מה זה בעצם רכב יד ראשונה אפס קילומטר? ובכן, נדמיין פלוני ונדמיין אלמוני. פלוני הוא אדם שמגיע אל יבואן הרכב וקונה מכונית חדשה, הוא משלם עבור המכונית מחיר מלא ולפעמים מקבל כמה שקלים הנחה. אלמוני לעומתו קונה מכונית יד ראשונה אפס קילומטר. מכונית יד ראשונה אפס קילומטר היא מכונית אחת מאלפי מכוניות שחברת ליסינג קונה מיבואני הרכב. אבל בזמן שחלק גדול מהמכוניות שחברת הליסינג קונה מיבואני הרכב הולכות לחכירה, כלומר הופכות להיות הרכב הצמוד של מי שעושה ליסינג למשך שלוש שנים, המכונית של אלמוני נבחרת מתוך כל הרכבים ומועברת למגרשי חברת הליסינג לצורך מכירה כשהניילונים עוד עליה וגלגליה עוד לא ראו כביש, כלומר מדובר במכונית חדשה לחלוטין - אבל כזו שקונים מחברת הליסינג ולא מיבואן הרכב.

למה זה משתלם לאלמוני? בגלל שהוא יקנה את המכונית הזו מחברת הליסינג בהנחה נאה. את ההנחה הזו חברת הליסינג מקבלת מיבואן הרכב כי היא קנתה ממנו אלפי מכוניות וכעת היא מעבירה חלק גדול מהן למי שקונה את המכונית בעסקת יד ראשונה אפס קילומטר. חשוב מאוד לבצע בדיקה מקיפה בקרב חברות הליסינג שמוכרות מכוניות יד ראשונה אפס קילומטר. בהתאם לתהליך, למיקום ולעיתוי, קל למצוא עסקאות משתלמות מאוד.

אם אנחנו בוחרים לקנות מכונית משומשת חשוב לדעת מהיכן אנחנו קונים אותה. מדובר בתחילתו של תהליך בדיקה מדוקדק שנועד בסופו של דבר לתת לנו מכונית שתשרת אותנו במשך שנים כשהיא חפה מבעיות ותקלות. ניתן למצוא שני סוגים של מוכרים: ממוסדים - מגרשי רכב מסוגים שונים, ופרטיים - לקוחות פרטיים שפרסמו את המכונית שלהם למכירה באחד הלוחות. לכל אחד מאלה יש יתרונות ויש חסרונות וצריך לקחת את כולם בחשבון.

במקרה של לקוח פרטי, הבעיה הגדולה היא במגוון, באחריות ובמימון. כלומר, ללקוח פרטי אין את היכולת לקבץ במקום אחד עשרות מכוניות מדגמים שונים ולהעניק לקונה את יכולת הבחירה בין כמה וכמה מכוניות. במקרה של לקוח פרטי גם אין אחריות למי שקונה את המכונית ומעבר לכל אלה, לקוח פרטי אינו מסוגל להעניק לקונה תנאי מימון, שלפעמים הופכים את רכישתה של מכונית משומשת לקלה במיוחד, לאור העובדה שסכום הכסף שרצינו להקצות למכונית המשומשת ממשיך לשבת בבנק בגלל שקיבלנו הלוואה חוץ בנקאית בריבית משתלמת במיוחד, לפעמים יש הפתעות טובות ולכן תהליך הרכישה חייב לכלול גם בדיקה מאוד מדוקדקת של אמצעי המימון שהמגרשים השונים מעניקים לקונה פוטנציאלי.

כעת כל  שנותר לנו לבדוק לפני קניית רכב חדש זה את הרכב עצמו. אז קודם כל נבדוק היטב בכלל איזה רכב אנחנו רוצים לקנות. במהלך העשורים האחרונים, שוק הרכב הישראלי הפך לג'ונגל של יצרני רכב, של מותגים ודגמים שונים ולקונה המבולבל קל מאוד להסתחרר מההיצע ולצאת בסוף עם ג'יפ שהוא לא צריך, כשהוא בכלל רצה מכונית משפחתית קטנה וחסכונית. אז קודם כל חשוב לדעת: מכונית שלא מתאימה לנו ולצרכים שלנו עלולה מצד אחד להפוך למטלה שמעיקה עלינו וכואבת לנו בכיס, אבל יכולה גם להפוך אותנו למאושרים מבלי שידענו. אולי אף פעם לא חשבנו למשל שאנחנו רוצים לרדת לשטח? בכל מקרה, חשוב להיות סגורים על מה מתאים לנו וכמה אנחנו גמישים.

נתחיל בעובדה הפשוטה: מכונית מיני היא מכונית שמתאימה בעיקר לחיים העירוניים. מדובר במכונית קטנה שלוגמת מעט דלק וקל מאוד למצוא איתה חניה. גם עלויות הרישוי שלה זולות יחסית, אבל להסיע משפחה שלמה בסוף שבוע ארוך יהיה לה קצת קשה. מכונית מיני תהיה כמובן זולה ממכונית משפחתית וגם זה שיקול חשוב אבל בפועל, מכוניות מיני יכולות לשמש כרכב שני בבית או כרכב עיקרי לזוג צעיר.

הקטגוריה הבאה היא של מכוניות סופר מיני, שהן בעצם משפחתיות קטנות, נוחות יותר ממכוניות המיני אבל עדיין עלולות לא להיות מספיק גדולות בשביל משפחה. ומה עושים אם יש בבית שני ילדים? אז אנחנו כבר נכנסים לפלח שוק שנחשב לאחד הפופולאריים ביותר בישראל – רכב משפחתי, וכאן יש בחירה אדירה. חשוב מאוד לבדוק כל רכב היטב לא רק מבחינת מצב הצבע והמנוע אלא גם מבחינת נוחות ובטיחות: יש רכבים נוחים יותר ופחות וחשוב מאוד לבצע נסיעת מבחן.

הקטגוריה הבאה מגיעה כבר ממקום יותר אופנתי אבל עדיין שימושי: הג'יפונים כמובן, שקל מאוד למצוא כיום בישראל בכמויות. הם שימושיים מאוד, מאפשרים לנהג ולנוסעים לשבת גבוה יחסית ולראות היטב את כל מה שקורה מסביב והם גם שימושיים מאוד מבחינת יכולת לשאת מטען ומשקל. אבל הם גם יותר יקרים ממכוניות משפחתיות מדגמים רבים, וזהו שיקול חשוב שצריך לחקור מבעוד מועד.

עוד נקודה חשובה שחובה לבדוק לפני קניית רכב נוגעת למנוע. על מערכות הנעה היברידיות בטוח שמעתם, יכול להיות שנתקלתם במכוניות דיזל ובטוח ששמעתם על תיבות הילוכים כפולות מצמדים. מכונית היברידית למשל היא מאוד חסכונית, יש דגמים שלוגמים רק ליטר של דלק לכל 18 קילומטרים, אבל למי שנוסע עשרת אלפים קילומטרים בשנה הן כמעט לא יועילו כי החיסכון בקושי יורגש. תיבות כפולות מצמדים מעניקות חיסכון בדלק ותגובות ספורטיביות, אבל כבר היו מקרים בעבר של יצרני רכב שנאלצו לפצות לקוחות על בעיות אמינות. לכן מומלץ לשבת, לקרוא, לחקור ולגבש דעה בדיוק על המנוע המתאים, לפעמים בחירה של מכונית חדשה יכולה אפילו להתבטל, רק בגלל שהמנוע לא מתאים לכם ואף עלול להכניס אתכם לצרות צרורות. בכל מקרה, אם אנחנו מדברים על מכונית משומשת ולא מכונית חדשה מהניילון בעסקת יד ראשונה אפס קילומטר, תמיד מומלץ לפנות למכון בדיקה.

הנקודה האחרונה נוגעת לחלק של העסקה שמגיע אחרי העסקה, זה שמפתיע אותנו עם עוד כמה אלפי שקלים שאנחנו צריכים לשלם - הביטוח. ישנם בישראל רכבים גניבים יותר וגניבים פחות, כאלה שיש להם יותר מעורבות בתאונות וכאלה שפחות. וגם אנחנו מתחדשים: לפעמים בנהג או נהגת חדשה בבית, שירצו את המפתחות של הרכב לסוף השבוע או חלילה תאונות. לכן מומלץ גם לפנות לסוכן ביטוח או לשירות מקוון של חברת ביטוח ולבדוק היטב שלא נחטוף "קנס" של אלפי שקלים בגלל שבחרנו ברכב שקשה לבטח.

כתבות חדשות
יבואן מקביל מול יבוא רשמי, מי עדיף?
ערוץ היבוא המקביל עדיין לא הוזיל את מחיר המכוניות בישראל, אבל הוא הצליח לפתוח את השוק ולקדם את התחרות בענף. באילו מקרים הוא עדיף על פני רכישה מיבואן רשמי ובאילו לא?
כיצד תבחרו רכב שמתאים לצרכים שלכם?
בעולם בו מספר ההצעות וסוגי העסקאות כל כך גדול והפיתויים רבים, אספנו לכם את סעיפי הבסיס שיהפכו את המסע שלכם למכונית החדשה לטוב יותר
מהקליטה ועד ההוצאה למכירה: כך מחדשות חברות הליסינג את הרכבים
סוכנויות הרכב עושות הכל כדי לתת לנו הרגשה שלמרות שקנינו רכב משומש, נרגיש כאילו קיבלנו מפתח לרכב חדש. על תהליך החידוש משלב הניקיון ועד לתיקונים המכאניים
כל הזכויות שמורות לקבוצת זאפ © 2021
צור קשרמדיניות פרטיותתנאי שימוש
Designed by

בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!